Spyke campus

Inzichten

Greenhushing: nog erger dan greenwashing?

Bart Lombaerts — 16/05/2024

Bewust zwijgen over je duurzaamheidsinspanningen? Het lijkt een contradictio in terminis in tijden waarin de regelgever bedrijven verplicht om net het omgekeerde te doen. Maar toch komt het steeds meer voor. Een deepdive in een term die aan bod komt in Do Tell, het boek dat onze Bart Lombaerts samen met Ann Maes, Frederik Picard en Chris Van Gils schreef.

Content marketing als katalysator van community marketing

Wout Ectors — 10/05/2024

De verbindende kracht van content marketing is groot. Erg groot zelfs, want een slimme contentmarketingstrategie speelt in op het perfect gedefinieerde snijpunt van de noden van de doelgroep en het aanbod van een merk of organisatie. En dus vindt wie inzet op community marketing in content marketing een geknipte versterkende techniek.

Out of the box: The New York Times toont de weg in data storytelling

Wouter Temmerman — 30/04/2024

Content marketing kent vele gedaanten en komt regelmatig op onverwachte manieren tot uiting. Voor onze rubriek ‘Out of the box’ vinden we ditmaal inspiratie bij een journalistiek instituut. The New York Times is al enkele jaren hét lichtende voorbeeld als het aankomt op data storytelling. Wat kunnen content marketeers daaruit leren?

Breng je jaarverslag tot leven met content marketing

Wouter Temmerman — 17/04/2024

Voor beursanalisten is het seizoen van de jaarverslagen een terugkerend hoogtepunt. Op vlak van content zijn jaarverslagen nog veel te vaak een mager beestje. Noem het een verplicht nummer, waar de échte doelgroep van je bedrijf zelden van wakker ligt … Kijken we met een journalistieke contentmarketingbril naar jaarverslaggeving, dan ontdekken we al snel de nodige opportuniteiten.

Out of the Box: GeoGuessr, de kracht van user generated content

Wout Ectors — 19/02/2024

Content marketing kent vele gedaanten en komt regelmatig op onverwachte manieren tot uiting. Met deze nieuwe rubriek ‘Out of the box’ willen we de aandacht vestigen op de meest creatieve, unieke, al dan niet bewust ingezette vormen van content marketing. Een op Streetview gebaseerd spel dat geen cent hoeft uit te geven aan publiciteit, biedt ons een inspirerende eerste case.

Native advertising schaatst almaar beter op glad ijs

Wouter Temmerman — 13/12/2023

Kan je native advertising correct en kwaliteitsvol toepassen in sectoren die kritische en onafhankelijke journalistiek zeer hoog in het vaandel dragen? In drie voorbeelden leggen we uit hoe dat kan in domeinen zo fragiel als literatuur, wetenschap of sport.

Duurzaamheidscommunicatie: waarom het een opportuniteit is

Bart Lombaerts — 13/12/2023

Met Do Tell brengen onze Bart Lombaerts en zijn drie co-auteurs een boek over het belang van marketing en communicatie bij de duurzaamheidstransitie van bedrijven. Het maakt duidelijk dat bedrijven niet langer kunnen zwijgen over hun duurzaamheidsinspanningen (of het gebrek eraan). Gelukkig zijn er vooral voordelen aan verbonden voor wie het goed aanpakt.

Hoe maak je je content PR able?

Wout Ectors — 11/10/2023

Public relations kent vele definities, maar ook een steeds terugkerend basisingrediënt: straffe content. Om situaties te creëren waarin anderen over je merk spreken en het in jouw plaats in een goed daglicht plaatsen, is het belangrijk om de content die je via je owned media verspreidt – al dan niet vanzelf – te laten uitgroeien tot earned media content.