Voor beursanalisten is het seizoen van de jaarverslagen een terugkerend hoogtepunt. Op vlak van content zijn jaarverslagen nog veel te vaak een mager beestje. Noem het een verplicht nummer, waar de échte doelgroep van je bedrijf zelden van wakker ligt … Kijken we met een journalistieke contentmarketingbril naar jaarverslaggeving, dan ontdekken we al snel de nodige opportuniteiten.
Content marketing kent vele gedaanten en komt regelmatig op onverwachte manieren tot uiting. Met deze nieuwe rubriek ‘Out of the box’ willen we de aandacht vestigen op de meest creatieve, unieke, al dan niet bewust ingezette vormen van content marketing. Een op Streetview gebaseerd spel dat geen cent hoeft uit te geven aan publiciteit, biedt ons een inspirerende eerste case.
Kan je native advertising correct en kwaliteitsvol toepassen in sectoren die kritische en onafhankelijke journalistiek zeer hoog in het vaandel dragen? In drie voorbeelden leggen we uit hoe dat kan in domeinen zo fragiel als literatuur, wetenschap of sport.
Met Do Tell brengen onze Bart Lombaerts en zijn drie co-auteurs een boek over het belang van marketing en communicatie bij de duurzaamheidstransitie van bedrijven. Het maakt duidelijk dat bedrijven niet langer kunnen zwijgen over hun duurzaamheidsinspanningen (of het gebrek eraan). Gelukkig zijn er vooral voordelen aan verbonden voor wie het goed aanpakt.
Public relations kent vele definities, maar ook een steeds terugkerend basisingrediënt: straffe content. Om situaties te creëren waarin anderen over je merk spreken en het in jouw plaats in een goed daglicht plaatsen, is het belangrijk om de content die je via je owned media verspreidt – al dan niet vanzelf – te laten uitgroeien tot earned media content.
Een aha-erlebnis. Zo vat onze Head of Content Bart Lombaerts zijn trip naar Washington voor Content Marketing World samen. Hij had nog een aha-ervaring in het bijzonder, namelijk als het gaat om contentstrategie. En daar had Robert Rose wat mee te maken.
Journalisten zijn meesters in het naar boven halen van inzichten en kennis die te lang verborgen zaten. Het wapen dat ze daarbij vaak hanteren, is een kritisch interview. Veelal naar aanleiding van een artikel, een video of een podcast, maar dat is een onderschatting van de mogelijkheden van een goed interview. Scherp interviewen verdient een veel ruimere rol binnen content marketing.
“Marketing staat centraal binnen een organisatie. Daarom is het als marketeer enorm belangrijk om een connectie te maken met waar je bedrijf voor staat.” Het is duidelijk waar de prioriteit van Angelique Trenson, Marketing Lead bij IBM Northern, Central and Eastern Europe Consulting Marketing, ligt. In de nieuwe episode van onze podcast Revelations of a CMO hebben we het met Angelique over haar rol binnen IBM, de marketingaanpak van IBM, GDPR, data, marketing automation en nog veel meer.