‘Hoeveel procent van jouw content is gepland?’, vroegen we een tijdje terug via een poll op LinkedIn. Waarna tot onze grote tevredenheid bleek dat de meesten liefst wegblijven van de uitersten – een in steen gebeitelde planning dan wel een contentproductie afhankelijk van sporadische vlagen van inspiratie. De sleutel ligt bij een goede balans. Maar hoe vind je die?
Storytelling is hot in employer branding, maar niet elk verhaal slaat aan. Of beter: niet elk verhaal wordt geloofd. Tussen het enthousiasme om medewerkers in de kijker te zetten en de realiteit op de werkvloer gaapt soms een kloof die meer schade aanricht dan ze oplost. Hoe voorkom je dat?
Nu steeds meer Belgen naar podcasts luisteren, vragen merken en bedrijven zich terecht af welk type luisteraars ze hiermee precies bereiken. Internationaal kan je heel wat data vinden, maar een netjes gebundeld profiel van de Belgische podcastluisteraar lees je hier.
In contentmarketing klinkt het al jaren: less is more. Minder content, meer impact. Onze recente LinkedIn-poll bevestigt die trend: 78% van de respondenten vindt dat ‘less and better’ de juiste strategie is. Maar als dat zo vanzelfsprekend is, waarom doen veel merken dan nog steeds aan content overkill? Wat ontbreekt er in hun aanpak?
Hoeft een CSRD-verslag enkel te bestaan uit data? Think again! Zonder content krijg je je verslag niet rond. Wat dan juist de link is tussen duurzaamheidsverslaggeving en content marketing? Wel, wij hebben ‘m gevonden! En we leggen je uit hoe je er het maximum uithaalt.
Bewust zwijgen over je duurzaamheidsinspanningen? Het lijkt een contradictio in terminis in tijden waarin de regelgever bedrijven verplicht om net het omgekeerde te doen. Maar toch komt het steeds meer voor. Een deepdive in een term die aan bod komt in Do Tell, het boek dat onze Bart Lombaerts samen met Ann Maes, Frederik Picard en Chris Van Gils schreef.
De verbindende kracht van content marketing is groot. Erg groot zelfs, want een slimme contentmarketingstrategie speelt in op het perfect gedefinieerde snijpunt van de noden van de doelgroep en het aanbod van een merk of organisatie. En dus vindt wie inzet op community marketing in content marketing een geknipte versterkende techniek.
Content marketing kent vele gedaanten en komt regelmatig op onverwachte manieren tot uiting. Voor onze rubriek ‘Out of the box’ vinden we ditmaal inspiratie bij een journalistiek instituut. The New York Times is al enkele jaren hét lichtende voorbeeld als het aankomt op data storytelling. Wat kunnen content marketeers daaruit leren?