Inzichten

Waarom een goede journalist elk onderwerp aankan

Als bedrijven op zoek gaan naar journalistieke contentmarketingskills, dan focussen ze vaak op de inhoudelijke specialiteit van een journalist. Toch kan een goede journalist mits de juiste voorbereiding een brede waaier aan onderwerpen vastpakken. Niet zozeer een specialisatie, wel de juiste journalistieke attitude is van tel.

Flashback naar het jaar 2000. De immer aimabele Laurens De Keyzer zet een twintigtal communicatiestudenten met journalistieke ambities in een klein Gents lokaaltje voor het blok: “Ik ga twintig minuten vertellen over Ludwig Mies van der Rohe, stel mij vragen en schrijf meteen daarna een goed stuk over hem.” Onze docent wist verdomd goed dat de meesten Mies van der Rohe niet kenden. Dat het een architect was, misschien? Geen sportman, politicus of muzikant. Hij koos heel bewust een onderwerp buiten onze comfortzone.

Op instinct

Natuurlijk ging het die dag in essentie niet over fraaie zitmeubels of natuursteen. Om ons te redden, moest het journalistieke instinct naar boven komen: goed luisteren, de juiste vragen stellen, logisch redeneren, hoofdzaken, bijzaken, een verhaal creëren met een duidelijke richting. En dat alles zonder voorkennis. Of dat artikel over Mies van der Rohe er finaal mee door kon, … ik heb geen idee meer.

Maar Laurens De Keyzer slaagde wel in zijn opzet: hij leerde ons die dag dat elk onderwerp binnen handbereik lag. Wie hem later bleef volgen, zag hoe hij dat zelf in de praktijk bracht: klassieke muziek, restaurants, reeksen over de dood, kleine atlassen van stilte, troost of genot, … zijn werkveld was uiterst gevarieerd.

Terug naar 2022. Wanneer ondernemingen of organisaties informeren naar onze journalistieke contentmarketingdiensten, dan ontspint zich meer dan eens deze dialoog:

> “We zijn op zoek naar een contentmarketingbureau met journalisten die veel kaas hebben gegeten van economische onderwerpen. Kunnen jullie ons daarbij helpen?”

> “Dat is één van onze specialiteiten, maar we zijn er ook van overtuigd dat een goede journalist elk onderwerp aan kan.”

We merken dat het aan de andere kant van de lijn vaak even schrikken is bij die laatste woorden. De specialisatie zoeken is een logische reflex. Als bureau kan je zeggen: economie, finance, duurzaamheid, marketing, media, technologie, HR, bouw, distributie, … pick your choice want we kennen die werelden best goed. Toch zien we bij eenderwelk onderwerp dat onze journalisten goed werk blijven leveren, ook als ze er niet in gespecialiseerd zijn dus.

Journalistieke skills…

Desalniettemin hebben bedrijven gelijk als ze extra uitleg willen bij het uitgangspunt dat een goede journalist elk onderwerp aankan. Hoe gaat dat dan? Je bent journalist en dan kan je dat? De slagzin verdient wel wat nuance. Met elk onderwerp overweg kunnen, heeft in essentie met twee elementen te maken: journalistieke vaardigheden en journalistieke attitude.

Voor de journalistieke vaardigheden is er een portie aanleg nodig, maar daarna is het vooral zaak om de skills goed te ontwikkelen. Denk aan kunnen schrijven, oog hebben voor het juiste beeld, schaven aan schrijfstijl, een tekst kunnen opbouwen, een video kunnen scripten, bronnen checken, interviewtechnieken toepassen, goed inschatten welke basiskennis je tijdens de voorafgaande research achter de kiezen moet hebben, enzovoort. Het zijn elementen die ervoor zorgen dat het eindresultaat kwaliteit heeft en die net zo goed toepasbaar zijn op een onderwerp buiten de specialisatie van de journalist.

… en journalistieke attitude

Om te zorgen dat de journalist deze skills loslaat op de juiste grondstof, is de journalistieke attitude belangrijk. Die attitude bestaat uit heel andere zaken, die je slechts tot op een bepaald niveau kan aanleren of ontwikkelen. Het is er of het is er niet. Denk aan een minimum aan interesse hebben bijvoorbeeld, maar het is veel meer dan dat. Het gaat onder andere om:

  • snel nieuwswaarde kunnen inschatten tijdens de research of tijdens een interview;
  • de reflex hebben om continu aan de lezer of kijker te denken en na te gaan wat die aan bepaalde informatie heeft;
  • een portie EQ om bijvoorbeeld geïnterviewden goed te beoordelen;
  • de wil om steeds tot de kern van een onderwerp door te werken, om toch nog die extra vraag te stellen over een element dat nog niet helemaal uitgeklaard is.

Heel vaak zien we hoe er dankzij deze attitude content met meerwaarde ontstaat. Het is de ‘top content’ die een antwoord aanbrengt dat je niet zomaar met een simpele vraag op Google in tienvoud had kunnen vinden.

Goede mentoren zijn belangrijk en pas later besefte ik dat Laurens De Keyzer er al een was nog voor ik van de schoolbanken was. Ik blijf hem postuum eeuwig dankbaar voor het prikkelen van de juiste attitude. En voor dat definitieve duwtje richting journalistiek dat nog zou volgen.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Spykie van de maand: Laurence Grevesse

    Volgende inzicht