Inzichten

Content marketing meten: 3 mythes ontkracht

Uiteraard moet je de impact van content marketing meten. Daarover is iedereen het eens. Maar over hoe je dat op de juiste manier doet, daarover zijn de meningen verdeeld. Wij horen te vaak de 3 volgende mythes terugkeren.

"Meten kan later nog."

Het is waarschijnlijk een probleem dat niet alleen bij content marketing voorkomt, maar kan bij content marketing verleidelijk zijn erin mee te gaan. Eerst content opzetten en daarna nadenken hoe je kan meten wat het oplevert. Dan mis je echter de unieke inzichten van de nulmeting. Die biedt een beeld van wat bijvoorbeeld je site doet zonder content en zonder je nieuwe initiatief. Dus: eerst meten en dan pas beginnen!

"Meten is een eindpunt."

Allicht hetgeen waar de meesten onder ons zich bezondigen. Meten om te meten. Af en toe eens kijken wat de evolutie is in bv. bereik, maar verder niets ondernemen. Het is één grote gemiste kans. Meten is immers een beginpunt. Hoe verfijnder je dit doet, hoe meer je leert over wat werkt en wat niet. Wanneer haken mensen af bij het lezen (m.a.w. hoe kort of lang is je artikel best?)? Welke video’s hebben de langste kijkduur (m.a.w. wat interesseert je publiek het meest?)? Het zijn zaken die er stapsgewijs voor kunnen zorgen dat je content steeds beter én dus steeds succesvoller wordt.

"Wat je moet meten is toch voor de hand liggend?"

Het aantal bezochte webpagina’s, het aantal likes en het aantal clicks in de newsletter. We durven er ons hoofd op te verwedden dat het de top 3 van meest bekeken indicatoren is. Dat ze interessante info opleveren, daar durven we niet aan twijfelen. Dat ze in elk geval de beste indicatoren zijn, daar zijn we niet zeker van. Dat heeft alles te maken met je doelstellingen. Die verschillen van merk tot merk en van project tot project. Maar zo zelden worden doelstellingen en meetindicatoren aan elkaar gelinkt. Terwijl het de evidentie zelf is. Wie op zoek is naar engagement met zijn publiek, heeft bijvoorbeeld wellicht meer aan een langere leesduur dan aan veel bezochte webpagina’s …

Het boek ‘Dit is content marketing’ van o.a. Bart Lombaerts en Wouter Temmerman gaat verder in op de link tussen doelstellingen en het meten ervan.

Bestel het boek.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Merken kunnen niet wegkijken van fake content

    Volgende inzicht