Inzichten

5 podcasts waarvan je als merk iets kan leren

Op 25 maart organiseerden Studio Helsinki en SPYKE hun eerste Podcast Summit. Voor wie er niet bij kon zijn bundelen we graag de 5 meest sprekende voorbeelden waarvan merken iets kunnen opsteken.

El Tarangu

Audiocollectie Schik gaat op zoek naar José Manuel Fuente, een Spaans wielrenner en de grote concurrent van ‘onze’ Lucien Van Impe. Vertrekpunt is dat Van Impe op een dag wordt uitgenodigd voor een etentje met Fuente in Geraardsbergen. Tot zover niets mis, ware het niet dat de Spanjaard op dat moment al jaren dood is. Het begin van een zoektocht naar de waarheid.

Als merk kan deze podcast inspireren om aan storytelling te doen, rond een thema dat belangrijk is voor je merk, of rond je merk zelf. Via een non-fictie podcast kan je deze verhalen op een boeiende en zelfs verslavende manier brengen.

Beluister de podcast

FLUO – Brandweer Zone Rand

FLUO is de naam van het beleidsplan van Brandweer Zone Rand, een brandweerzone aan de rand van Antwerpen. Omdat het niet evident is om brandweermannen te bereiken (ze zitten weinig ‘aan de mail’) en omdat een beleidsplannen duiden wel wat tijd vergt, besloot de communicatieverantwoordelijke om een podcastreeks op te zetten.

Podcasts hebben dus een duidelijk nut bij interne communicatie. Een interessant inzicht voor heel wat merken…

Beluister de podcast

Forward – Adidas

In Forward gaat Eline De Munck lopen met een collega bekende Vlaming. In de eerste aflevering is dat Linde Merckpoel. Fijn aan deze podcast is dat ze praten terwijl ze lopen en lopen terwijl ze praten. Dat zorgt een dynamisch geheel.

In heel wat sectoren willen mensen horen hoe anderen het aanpakken en dat is ook hier de truc die duidelijk werkt. De podcast speelt in op de interesses van de doelgroep: hoe loop je met steunzolen? Wat met het sociale aspect van lopen? Goed om weten voor andere merken… Speel in op de interesses van je doelgroep (loopfans willen horen hoe anderen het aanpakken)

Beluister de podcast

Pleisterplaats – Ferm

Zelfs over moeilijke onderwerpen is het mogelijk om een sterke podcast te maken. Dat bewijst Pleisterplaats, een podcast van Ferm waarin mensen op een troostplek hun verhaal van verlies en troost delen.

De formatkeuze is cruciaal in deze oefening, net als de juiste stem. Pleisterplaats wordt aan elkaar gepraat door Johan Terryn, die een hele warme stem heeft. Kies een stem die te koel of te happy is en deze podcast slaat niet aan…

Beluister de podcast

Sound Matters – B&O

Er wordt geen seconde over het merk gepraat, maar toch staat geluidskwaliteit centraal in deze podcast. Dat is de opdracht voor merken als het om podcasts gaat: zoek de dunne lijn tussen inspirerend voor je doelgroep en nuttig voor je merk.

Beluister de podcast

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Spykie van de maand: Pierre Lambert

    Volgende inzicht