Headlines

Retail en FMCG daveren op grondvesten: strijd wordt komende jaren bikkelhard

Merchtem, 10 juli 2020. Zowel in de retail als de FMCG-sector zal de strijd de komende jaren keihard zijn. Dat blijkt uit de whitepaper en de podcast in de reeks 1,5 Meter Sessies van contentmarketingbureau SPYKE en radio & music agency Studio Helsinki. Zowel professor Gino Van Ossel (Vlerick Management School) als Kris Michiels (Unilever) blikken daarin terug op de afgelopen maanden, maar kijken ook naar wat zal komen.

E-commerce is de grote trend van de eerste weken en maanden van de coronacrisis. Het groeide in het eerste kwartaal van 2020 wereldwijd met 20%. “Vergelijk het met de teletijdmachine van professor Barabas”, klinkt het bij Gino Van Ossel professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School. “We zijn erin gestapt in maart 2020 en eruit gestapt in mei 2022 of 2023.” Naast e-commerce lijken ook de terugkeer naar de stad en kleinere winkels trends die binnen retail nog versnellen.

Voor FMCG-merken is het vooral shopper marketing dat een hele nieuwe dimensie heeft gekregen. Gedaan met de proevertjes. Gedaan met impulsaankopen aan de kassa. Virtuele pop-up stores en directe verkoop via online kanalen nemen aan belang toe.

Het zijn de belangrijkste conclusies van de podcast en whitepaper over de impact van de Corona-crisis op de retail en FMCG-sector.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!