Resultaten
VFP lanceerde de nieuwsbrieven midden maart 2020 met een database van iets meer dan 500 adressen van persverkopers. Eind mei 2021 stond de teller al op 1.400 adressen.
De nieuwsbrieven van Radar sprongen begin 2020 naar een stabiele open rate net boven of onder 60% en een CTR in de buurt van 40% (met pieken tot voorbij 60%). Het COVID-19-effect speelde daarin zeker een rol, maar ook na de lockdown bleven de nieuwsbrieven uitstekend scoren. Met niet-coronagerelateerde content blijven de open rate (circa 50%) en CTR (35 à 40%) op een hoog niveau.
Ook het thought leadership evolueerde positief. Sectorspecifieke content verscheen tijdens de coronacrisis nergens sneller dan bij VFP. Verenigingen met een ruimer publiek (Unizo, VOKA, …) brachten meer algemene info, terwijl de concurrenten in de eigen sector (de federatie Perstablo, het magazine Kiosk) trager en/of minder informeerden.
VFP slaagde er ook in om via bijvoorbeeld enquêtes zijn dienstverlening te verbeteren. Toen de belastingdienst de BTW-regels bijstelde, kon VFP dankzij de digitalisering zijn rol als federatie beter invullen. Dankzij mails en formulieren kon het de getroffen winkels in kaart brengen en in deze zaak met hun input gericht advies verlenen aan de overheid.
Benieuwd naar het finale resultaat? Surf dan even naar www.persradar.be en www.magazine.persradar.be