Cases
Connected Media

Podcasts als ideale tool om complexe materie behapbaar te maken

Een complex onderwerp als elektronisch betalen helder en genuanceerd overbrengen naar het beoogde doelpubliek, is geen eenvoudige opgave. Connected Media begreep dat podcasts een ideale tool vormen om die doelstelling te realiseren en klopte bij ons aan voor de praktische uitwerking.

Bedrijf

Corporate

Content type

Podcast

Doelgroep

B2C

Volgend op het nieuws rond de verplichting om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden, zocht regie Connected Media voor nieuwsmedium Business AM naar een manier om handelaars te informeren over de nieuwe wetgeving en het bredere – soms ingewikkelde – thema van het elektronisch betalen.

Uiteindelijk opteerde men voor een podcastreeks in twee versies, een Nederlandstalige en een Franstalige, met de steun van Bancontact Payconic Company. Wij namen de teugels in handen en ondertussen zijn de eerste drie afleveringen live en zit de vierde in de pijplijn.

De kracht van podcasts

SPYKE bouwde in de voorbije jaren de nodige ervaring op met podcasts: tijdens de coronacrisis ontwikkelden we vanuit onze eigen journalistieke interesse de ‘1,5 Meter Sessies’ over de impact van de pandemie op allerlei sectoren, en ook in opdracht van klanten hebben we het medium al meermaals ingezet.

Podcasts maken het mogelijk om veel informatie en nuance mee te geven aan de luisteraar. Zo kan complexe materie, in dit geval de thematiek rond de – onomkeerbare – beweging naar nieuwe betaalvormen, behapbaar gemaakt worden voor het doelpubliek. Om de aandacht steeds te behouden en uitval tot een minimum te beperken, is het natuurlijk belangrijk om daarbij creatief te zijn en een dynamisch geheel in elkaar te boksen.

In dit verhaal, dat uit tweemaal vijf afleveringen bestaat onder de titels ‘Paying Attention’ en ‘Un conseil, ça paie’, deden we dat door een afwisselende formatmix uit te werken. De luisteraars krijgen dan ook niet vijfmaal een doorlopend gesprek tussen een presentator en een gast te horen: in aflevering één komt minister van Financiën Vincent Van Peteghem uitleg geven over de nieuwe wetgeving, nadien passeren onder meer een debat, een expert die verschillende cases toelicht en een internationale gast de revue. Met het oog op nog wat extra dynamiek, komen er bovendien regelmatige korte fragmenten met caseverhalen tussengefietst.

Productie van A tot Z

Onze taak was en is zeer breed. We zorgden voor een afbakening van de deelonderwerpen, thematiek en een grondige voorbereiding van de afleveringen, inclusief inhoudelijke research en een overzicht van de relevante vragen. Ook stelden we een praktische planning op en gingen we op zoek naar geschikte presentatoren, Fatma Taspinar voor de Nederlandstalige reeks en Nathan Soret voor de Franstalige, die we spijsden met een duidelijke briefing.

De studio in

Na de voorbereiding doken we samen met de presentatoren en de gasten voor drie opnamedagen de studio in. Zoals bij onze vorige realisaties konden we daarvoor een beroep doen op de professionele ondersteuning van Studio Helsinki. Ook na de opnames werkten we in tandem met de studio om de montage en de publicatie van de afleveringen te begeleiden. ‘Paying Attention’ en ‘Un conseil, ça paie’ zijn te beluisteren op Business AM, maar daarnaast verschijnen de afleveringen ook op de gekende podcastkanalen. Om de distributie te faciliteren hebben we bovendien per taal een overzichtelijke website uit de grond gestampt waarop de episodes gemakkelijk terug te vinden zijn. Connected Media van zijn kant werkte een mediaplan uit, met onder andere native artikels, om luisteraars attent te maken op het verschijnen van de podcast.

Thought leadership

Aangezien nog niet alle podcasts gelanceerd zijn, hebben we nog geen zicht op de totale luistercijfers van deze reeks. Wel zien we al een mooie en gestage bereiksopbouw. Maar meer nog dan het pure bereik is deze podcastreeks een troef in het opbouwen van thought leadership. Voor Business AM dat zich als zakelijk medium sterk rond dit thema kan positioneren en voor sponsor Bancontact Payconiq Company dat mee zijn naam zet onder een journalistiek product over een onderwerp dat pal in het DNA van het bedrijf zit. Het zonder twijfel belangrijkste resultaat van deze podcastreeks is dan ook dat de B2B-doelgroep een complex onderwerp als elektronisch betalen dankzij kwalitatieve content sterker associeert met zowel de nieuwssite Business AM als het betaalmerk Bancontact Payconiq Company.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Fedrus toont de weg voor content in de bouwsector

    Volgende project