Cases
Fedrus International

Fedrus toont de weg voor content in de bouwsector

Hoe neem je als bedrijf in de bouwsector een vliegende start met content marketing? Bouwen is een geduldig proces, ook als het gaat om content, dus dat hoeven we klanten uit deze sector niet uit te leggen. Maar dat neemt niet weg dat je in iets meer dan een jaar al heel wat kan realiseren. Op zoek naar bewijs? Maak kennis met Fedrus International.

Bedrijf

Corporate

Content type

Websitecontent

Doelgroep

B2B

Bouwbedrijven die aan de slag willen gaan met content marketing, willen niet zelden uiteenlopende doelgroepen bereiken. In B2B gaat het om pakweg verdelers, installateurs of architecten, in B2C richt je je op de bouwheer zelf. De rode draad: voor beide doelgroepen is de voorbije jaren het besef gegroeid dat merken de beweging moeten maken van product centric naar customer centric content.

Customer centric in de bouw

Customer centricity was dan ook het codewoord toen SPYKE in het voorjaar van 2021 aan de slag ging voor Fedrus International. Een naam die buiten de bouwsector niet meteen heel vertrouwd klinkt, maar dat vinden wij onterecht. Fedrus International is een in België gevestigde bouwmaterialengroep, die wereldwijd actief is in de productie en de distributie van materialen en diensten voor daken en gevels. Noem het gerust een verborgen parel, met een hoofdkantoor in Puurs. In totaal goed voor meer dan 1.300 werknemers op bijna 60 locaties, een one stop shop voor dakwerkers in België en Frankrijk met 45 filialen en bovenal een sterk aanbod opgebouwd rond EPDM en zink.

Vroeg begonnen…

De eerste opdracht voor SPYKE was er meteen een om u tegen te zeggen. De Fedrus-dochter VM Building Solutions bouwde een nieuwe corporate website voor VMZINC®, het internationale zinkmerk van de groep. VMZINC® had een nieuwe grafische identiteit klaar en wilde parallel de content op de site beter afstemmen op de noden van dakdekkers en architecten. Het marketingdepartement besloot om in een vroeg stadium na te denken over de content van de nieuwe corporate site(s) en vroeg SPYKE om een assessment van de bestaande content. Die versterkten we daarna op de juiste plaatsen, om vervolgens redactionele ondersteuning op te zetten tijdens de migratie naar een nieuwe website.

Niet één maar zes websites

Hoezo redactionele ondersteuning bij een websitemigratie? VMZINC® voltrok de stap naar de nieuwe site meteen in zes markten (België, Frankrijk, het VK, Duitsland, Denemarken en de globale website), met op de regio afgestemde content. SPYKE voerde de overstap uit voor België en begeleidde via inhoudelijke steun en redactionele coördinatie de lokale marketingdepartementen bij de overgang. Op die manier waakte het merk erover dat doorheen de roll-out de focus behouden bleef op content die de lezer centraal stelt. De nieuwe sites gingen één voor één live vanaf het voorjaar van 2022.

Dubbele B2B-missie

Is customer centricity in de bouw nu anders dan in pakweg finance of HR? Wat opvalt, is dat bouwmerken die kiezen voor B2B-content een bijzondere verzoeningsmissie hebben. Met dezelfde grondstof gaan ze op zoek naar twee types content: sterk inspirerende content voor architecten en sterk informerende of praktische content voor bijvoorbeeld dakdekkers of installateurs. Een interessante evenwichtsoefening die we ook elders binnen Fedrus International in de praktijk brengen. SPYKE herschreef webpagina’s voor distributietak APOK, maakte reportages voor de eigen magazines van VM Building Solutions en werkt momenteel aan twee nieuwe contentcampagnes. Fedrus International doet immers niet aan content, maar kiest heel duidelijk voor content marketing. Met scherpe doelen: inspireren, informeren, leads genereren, converteren, … gedreven vanuit een CMS-systeem dat workflows en automatisering mogelijk maakt.

Stevig fundament

Als straks ook de sites van de EPDM-merken van de groep een inhoudelijke injectie krijgen, dan zal content marketing in minder dan twee jaar tijd een stevig fundament van Fedrus International zijn geworden. Geen eindpunt, maar veeleer de start van een content driven aanpak waarmee de groep de komende jaren zijn marktbenadering blijvend zal kunnen versterken. Voor alle bouwbedrijven die zich afvragen hoe content marketing te integreren, één advies: kijk hoe Fedrus het aanpakt.

Benieuwd hoe content marketing jouw organisatie kan verder helpen? Neem contact met ons op voor een kennismaking.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Straffe ICT-content voor het Scandinavische Solita

    Volgende project