Inzichten

Native advertising: 5 tips voor een win-win-win

Native advertising is een logische stap in de evolutie van content marketing. Wie boven het maaiveld wil uitsteken, moet gebruik maken van paid media. Voor wie het goed wil doen, lijsten we 5 tips op.

1. Ga voor totale transparantie

Als er een les is, is het wel dat transparantie loont als het om native advertising gaat. Probeer dus niet te verstoppen dat je als merk de opdrachtgever bent. Neen, wees fier dat jouw merk mensen wil helpen of inspireren. Dat doe je door ‘sec’ mee te geven dat het artikel/de video is gemaakt in opdracht van jou. Hoe uitgebreider deze ‘justifiëring’, hoe beter voor de impact, blijkt uit onderzoek van Simone Krouwer aan de UAntwerpen

Belangrijk is ook een label dat aangeeft dat het om een commerciële samenwerking gaat. Wij zijn persoonlijk fan van de aanpak van het magazine Monocle: zijn refereren naar elk dergelijk initiatief met de vermelding ‘Monocle x het merk’. Werkt prima, vinden wij.

2. Probeer weg te blijven uit de campagnemodus

Native advertising wordt te vaak ingezet als alternatief voor een reclamepagina of banner, waardoor het in vele gevallen eenmalig is. Zonde want content marketing en dus ook native advertising is pas echt succesvol indien het past in een langetermijnaanpak. Bovendien plaats je je native advertising ook in een medium met een bepaalde frequentie. Waarom dan niet profiteren van dat frequente contact met lezer/kijker/surfer van het medium en kiezen voor coherente boodschappen die terugkeren?

Zo was de toenmalige magazineregie IP Press de drijvende kracht achter een rubriek in vakblad Media Marketing waarin maandelijks een andere magazinelover zijn favoriete blad bewierookte.

3. Ga inhoudelijk voor de win-win-win

Stel, je wil als duurzame energieproducent in contact komen met de retailsector ... Wat doe je dan? Eneco had het lumineuze idee om een rondetafelgesprek te organiseren met enkele belangrijke actoren uit de sector. Het topic was niet duurzame energie wel duurzaamheid. Zo kon Eneco zich positioneren, in contact komen met een aantal bedrijven, maar vooral via de publicatie in Trends nog veel meer retailers bereiken.

Dit initiatief past wonderwel bij Trends. Zowel de vorm (een rondetafelgesprek) als de inhoud (duurzaamheid bij retailers) hadden helemaal hun plaats in het blad. Bovendien was er een sterke focus op journalistieke kwaliteit. Het resulteerde in een win-win-win: zowel de uitgever (extra inkomsten en relevante content), de lezer (een relevant stuk dat volledig in het blad past) als de adverteerder (met 1 artikel in contact met honderden retailers) wonnen erbij.

4. Kijk naar de tone-of-voice

Wil je tot die win-win-win komen, dan is het zeer belangrijk om de tone-of-voice van magazine, website of tv-zender maximaal over te nemen. Het is namelijk in die leefwereld dat de lezer/surfer/kijker zit en waar je hem nog meer wil in onderdompelen.

Zo bracht Randstad een dossier rond robotisering op de arbeidsmarkt in Trends. Dat was opgebouwd uit relevante artikels: een interview met de befaamde onderzoekster Pattie Maes, een interview met arbeidsmarktspecialist Jan Denys (niet toevallig werkzaam bij Randstad) en een case van een Belgisch bedrijf dat met succes AR-brillen in zijn werking integreerde. Een aanpak die ook de redactie van Trends zou kunnen hanteren.

5. Besteed ruime aandacht aan de vorm

Het oog wil ook wat. Zorg voor een frisse vorm om je native advertising te verpakken. Ga voor een redactioneel format dat helemaal past in het medium waarin je native advertising wordt geplaatst, maar zorg ervoor dat je als merk herkenbaar bent.

Rabobank.be deed dat bijvoorbeeld in Newsweek door te kiezen voor een illustratieve look, waar de oranje merkkleur op elke pagina subtiel aanwezig was.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    ‘Kill you darlings’ en 5 andere adviezen bij het maken van podcasts

    Volgende inzicht