Inzichten

‘Kill you darlings’ en 5 andere adviezen bij het maken van podcasts

Met de episode over de vrijetijdssector sluiten we onze 1,5 Meter Sessies in schoonheid af. De podcastreeks leverde niet enkel boeiende inzichten op over de impact van COVID-19 op uiteenlopende sectoren. Het zette onze visie over het maken van podcasts op scherp. Deze zes gouden tips delen we graag met elke marketeer die de studio wil induiken.

1. Strategy first

Wie een blik werpt op het ruime aanbod aan podcasts, merkt het meteen: je kan podcasten over om het even wat. Doe dat vooral niet. Als je een podcast maakt, legt dat plan dan naast je strategie. Zorg dat de inhoud en invalshoek passen binnen jouw business- en marketingdoelstellingen. De 1,5 Meter Sessies zijn een typisch journalistiek format, waarin we diepgaand interviewen en het verhaal achter de actualiteit in perspectief plaatsen. Daarbinnen hadden we het graag over thema’s als marketing, duurzaamheid en innovatie. Die keuze zat als gegoten bij de strategische positionering van SPYKE als journalistiek contentmarketingbureau.

2. Maak een podcastreeks

Toen de pandemie in alle hevigheid losbrak, wilden we bij SPYKE snel de vinger op de economische wonde leggen. In de eerste aflevering van de 1,5 Meter Sessies nodigden we Véronique Goossens (Belfius) en professor Economie Johan Lambrecht (KULeuven) uit. Hoe boeiend de gesprekken ook waren, we voelden meteen dat de impact van één episode miniem zou zijn. En tegelijk stelden we vast dat we inhoudelijk heel wat verhalen op die basisaflevering konden bouwen. Het is dan ook niet toevallig dat de meeste voorbeelden van goede podcasting in reeksen hebben gewerkt. Als bedrijf een geïsoleerde podcast maken, zet doorgaans niet heel veel zoden aan de dijk. Wie wil investeren in podcasts, doet dat het best in een reeks van vijf tot tien afleveringen. Enkel zo bouw je een publiek op dat recurrent luistert, deelt en fan wordt.

3. Kies goede sprekers, inhoudelijk én verbaal

Het lijkt vanzelfsprekend, maar saaie gasten zijn ongetwijfeld de grootste valkuil bij podcasting. Zorg voor krachtige, inspirerende inhoud en dus de juiste én goede sprekers. Uiteraard kan je mensen vinden met een goed verhaal, maar kan die persoon het verhaal ook goed vertellen? Als de host zowat elke zin uit de gast moet ‘sleuren’, dan krijg je geen goede podcast. Check vooraf dus goed of een gast ook in staat is om zijn of haar verhaal in de studio te brengen. Is dat niet zo, dan kan een grondigere voorbereiding soms al soelaas brengen.

4. Verwaarloos de sound niet

Tegenwoordig kan iedereen een audio-opname maken, maar lang niet iedereen kan een professioneel geluid registreren. We durven audio content op dat gebied gerust vergelijken met geschreven content: iedereen kan een tekst intikken, maar dat maakt het nog geen goed geschreven artikel. Bij audio is het net zo. Voor de 1,5 Meter Sessies konden we de steun van Studio Helsinki enorm waarderen. Dankzij dit sound and music agency kregen de 1,5 Meter Sessies een eigen audio identity en werd elke sessie professioneel opgenomen. In een studio. Misschien is dat wel de belangrijkste take-away voor wie start met podcasts: ruis, achtergrondgeluid of andere storende auditieve elementen doen luisteraars afhaken.

5. Goede promo is een must

Fijn om vast te stellen is dat podcasting een medium met een goede luistertrouw is. Als je sterke content brengt, abonneren mensen zich vrij vlot en krijgen ze automatisch de volgende episode binnen. Zo bouw je heel snel bereik op, maar het is wel belangrijk om bij elke nieuwe aflevering de handen uit de mouwen te blijven steken. Bij elke nieuwe episode hoort dan ook een mini-mediaplan. Kondig de nieuwe releases telkens aan via je eigen kanalen. Voor de 1,5 Meter Sessies, waren dat onze sociale media, onze nieuwsbrief en PR. Op vlak van earned media kregen bijvoorbeeld spin-off artikels meermaals een plekje op de website van Bloovi.

6. Kill your darlings

Zoals hierboven aangehaald: een podcastreeks is een beter idee dan een solo aflevering, maar je moet de reeks ook durven afronden. De 1,5 Meter Sessies waren geweldig om te maken, omdat ze in een heel bewogen periode de vinger aan de pols van heel wat sectoren konden houden. Het gaf SPYKE de kans om uit te leggen wat de pandemie deed met marketing, duurzaamheid en innovatie. Toegegeven, COVID-19 verdwijnt nog lang niet uit de wereld, maar als de context stilaan verandert en de economie in veel sectoren opveert, dan loert om de hoek ook het risico op het uitmelken van het idee achter de podcast. Daarom beslisten we om met verhalen uit de cultuur- en eventsector de podcastreeks af te ronden. Het vergt voor elke podcastmaker wat moed, maar het vinden van de juiste timing ‘to kill your darlings’ is ook een wezenlijk onderdeel van goede podcasting.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Haal het mission statement uit je bullshit bingo

    Volgende inzicht