Inzichten

Waarom een CSRD-verslag zonder content onmogelijk is

Hoeft een CSRD-verslag enkel te bestaan uit data? Think again! Zonder content krijg je je verslag niet rond. Wat dan juist de link is tussen duurzaamheidsverslaggeving en content marketing? Wel, wij hebben ‘m gevonden! En we leggen je uit hoe je er het maximum uithaalt.

Op het moment van dit schrijven zijn we begin 2025 en heerst er heel wat zenuwachtigheid in menig board room. Dat heeft te maken met heel wat factoren: met de macro-economische situatie, met politieke verschuivingen, maar ook met een iets dat bedrijven zelf in de hand hebben: hun duurzaamheidscommunicatie. Door vele bedrijven momenteel nog gereduceerd tot: ‘de CSRD-rapportering’.

In 2025 zijn beursgenoteerde bedrijven verplicht om een dergelijk verslag te publiceren, maar dit is slechts het begin. Heel wat niet-beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf dit jaar hun data nauwkeurig verzamelen om begin 2026 te communiceren.

En dat op een moment dat er nog geen best practices voorhanden zijn. Het is als plankgas geven terwijl je voorruit nog volledig dichtgevroren is.

Maïzena voor je CSRD-verslag

Ook SPYKE is momenteel betrokken bij een aantal duurzaamheidstrajecten en ook wij leren nog elke dag bij. Onze belangrijkste les? Zonder content kan je geen volledig CSRD-verslag afleveren. Het is de maïzena die zorgt voor de meest heerlijke saus.

Hoe dat komt? Geen enkel bedrijf heeft op dit moment alle data op orde. Dat komt omdat je simpelweg niet voor alle elementen van het CSRD-verslag acties kan hebben ondernomen. Er zijn immers maar liefst 1.100 datapunten waarrond je kan/moet rapporteren.

Rapporteren met cijfermateriaal is dus niet voor alle datapunten mogelijk. Maar wat je wel kan, is bij belangrijke elementen aangeven wat je houding, je strategie en je ambitie is. En dat doe je het best op een attractieve manier. Met een interview, een artikel, een dieptegesprek, …

De CFO van een van de bedrijven die we begeleiden, verwoordde het prachtig: “We need content to bridge the gaps”. Begrijp hem trouwens niet verkeerd: content is geen lapmiddeltje, wel een manier om te vertellen over zaken waarbij je nog niet over exacte data beschikt of om bij beschikbare data voor extra nuance te zorgen.

Aantrekkelijk en lezenswaardig

Onontbeerlijk dus, die duurzaamheidscontent. In eerste instantie voor het verslag zelf. De integratie van duurzaamheidscontent zorgt er namelijk voor dat je CSRD-verslag heel wat aantrekkelijker wordt. Het maakt je CSRD-verslag redactioneel sterk en lezenswaardig. Met rubrieken trek je lezers in je verhaal, doorheen het verslag en bied je hen herkenbaarheid.

En dat is zeer belangrijk. Herinner je de 1.100 datapunten die een CSRD-verslag moet coveren… Dat zorgt ervoor dat een dergelijk verslag snel 80 tot 100 pagina’s telt. Een meer dan stevige boterham dus. Wie niet geregeld een nieuw instapmoment inbouwt (denk aan een straffe infographic, een interview en sprekend cijfer), is de lezer snel kwijt…

Duurzaamheidscommunicatie voor het hele jaar

Maar duurzaamheidscommunicatie houdt natuurlijk niet op bij het CSRD-verslag. Content die je hiervoor maakt kan je het hele jaar door verspreiden. Om zo een heel jaar lang te connecteren met een kritische burger, die steeds meer bewuste keuzes maakt. Om je vorderingen in kaart te brengen en toe te laten te evalueren. En om je publiek mee te nemen in een inspirerende levensstijl.

Of nog beter: creëer doorheen het hele jaar content en bundel die achteraf in je CSRD-verslag, net zoals je data verzamelt dus. Dat zorgt er voor dat je CSRD-verslag achteraf niet alleen geloofwaardiger en rijker is, maar ook dat je het hele jaar door voor continuïteit zorgt en maximale transparantie garandeert. Het is immers niet wanneer het jaar achter de rug is, dat je de verhalen opdiept. Wel op het moment dat ze gebeuren. En dat een dergelijke manier van werken maximale efficiëntie garandeert, is niet meer dan mooi meegenomen…

Hoe pak je duurzaamheidscommunicatie aan?

Of je de content nu wil inzetten voor je communicatie het hele jaar door of enkel voor je CSRD-verslag, zorg ervoor dat je de juiste strategische keuzes maakt. Op welke thema’s zet je in? Welke formats gebruik je? Hoe zorg je voor een authentiek verhaal?

Een mooi stappenplan hiervoor vind je in het boek Do Tell. We vatten het hier kort voor je samen:

  • Bepaal over welke thema’s je best communiceert door het D-spot model te gebruiken. Dat plot je initiatieven op een as: van heel erg core tot helemaal niet core voor je onderneming. De andere as toont je in hoeverre je er al over communiceert of niet. Dat beeld leert je of je wel over de juiste zaken spreekt en of en hoe je kan bijsturen.
  • Hanteer bij je communicatie volgende 5 principes: duidelijke ambities, onderbouwde claims, overtuigde boodschappen, transparantie, toegankelijke communicatie. Anders verwoord: leg je ambitie op tafel, leg uit hoe je daar wil geraken en geef je vorderingen mee. Eerlijkheid is key.
  • Verdeel je communicatie op in doelstellingen: je doelgroep laten nadenken (think), emotie overbrengen (feel) en tot actie aanzetten (do).
  • Kies voor de contentvormen en -kanalen die enerzijds passen bij je boodschappen, maar waar je anderzijds ook je doelgroep vindt. Is een interview het meest sprekend? Of is een mini-documentaire dat? En richt je je vooral op je eigen kanalen (die mogen zeker niet ontbreken) of zet je breder in om sneller een groter bereik te halen?
  • Vaak vergeten: denk erover na hoe je je communicatie zo duurzaam mogelijk tot stand kan brengen. Hoe tijdlozer hoe beter (al kan dat soms wat haaks staan op het communiceren van je vorderingen). En kies bewust de partners waarmee je samenwerkt.

Hanteer je deze methodiek, dan zorg je er ook voor dat je greenwashing vermijdt. Je staat immers stevig in je schoenen, communiceert onderbouwd over zaken waar je een grote impact hebt en bent eerlijk over waar het nog niet is zoals het zou moeten zijn.

6 tips om greenwashing te vermijden

Duurzaamheidscommunicatie is dus zoveel meer dan een CSRD-verslag. En het biedt ook zoveel meer opportuniteiten. Goed nadenken hoe je je verslag en je bredere communicatie elkaar maximaal kunnen versterken, is dus de boodschap. Maar dat je er content voor nodig hebt, staat als een paal boven water…

Duurzaamheidsverslagen?

Het aantal duurzaamheidsverslagen groeit exponentieel, vooral vanaf 2025. SPYKE helpt echter al een aantal jaren bij de redactie ervan. Enkele duurzaamheidsverslagen waar SPYKE mee de hand in had:

 

Benieuwd hoe je met content de datalacunes vult? Neem gerust contact met ons op voor een babbel!

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Greenhushing: nog erger dan greenwashing?

    Volgende inzicht