Inzichten

Out of the box: The New York Times toont de weg in data storytelling

Content marketing kent vele gedaanten en komt regelmatig op onverwachte manieren tot uiting. Voor onze rubriek ‘Out of the box’ vinden we ditmaal inspiratie bij een journalistiek instituut. The New York Times is al enkele jaren hét lichtende voorbeeld als het aankomt op data storytelling. Wat kunnen content marketeers daaruit leren?

Wie wat tijd uittrekt om nytimes.com te verkennen, botst op een verzameling van data stories van wereldklasse die perfect aantonen hoe je data (lees: lastige, saaie, moeilijk te doorgronden data) kan combineren met knappe visualisering en interactiviteit. The New York Times is meester in het creëren van een heldere boodschap die data en analyse samenbrengt. Maar bovenal tonen de New Yorkers aan hoe je een verhaallijn kan ontwikkelen die de lezers engageert. Net dat laatste is een element waarmee veel merken en organisaties binnen hun content creatie meerwaarde kunnen creëren.

Carbon simulator

Een voorbeeld waarvoor de superlatieven van stal komen, is de CO2-simulator van The New York Times, die je de mogelijkheid biedt om tot 8.100 klimaatscenario’s te simuleren (onthoud dat cijfer). De simulator vertrekt van de vaststelling dat we bij een opwarming van de aarde met 2 graden maximaal 2.900 gigaton CO2 mogen uitstoten tegen 2100. Het slechte nieuws: daarvan hebben we op dit moment al 2.100 gigaton uitgestoten en als we zo verder doen dan eindigen we deze eeuw snikheet met… 8.100 gigaton.

Op basis van data van Climate Interactive en van de M.I.T. Sloan School of Management kan je als lezer via de calculator zelf je verhaal schrijven. Wat gebeurt er als de Verenigde Staten (of Europa, of China, …) er niet of wel in slagen om hun uitstoot te beperken? Maar ook: hoe groot is de impact van innovaties om CO2 uit de lucht te halen? Telkens kan je de mate van succes aanklikken en zie je ernaast meteen de impact op het carbonbudget en op de prognose voor 2100. Als lezer zit je mee aan de knoppen van het klimaatverhaal van The New York Times en zie je meteen de juiste visuele weergave van de scenario’s die je kiest.

Meer moois van The New York Times vind je bijvoorbeeld in dit visual stories jaarverslag van 2023.

Data visualisatie of data storytelling?

De switch van data als illustratie naar data als verhaal is ook binnen content marketing ingezet, maar zeker nog niet op kruissnelheid. Dat merk je alleen al aan het door elkaar haspelen van de begrippen data visualisatie en data storytelling.

Data visualisatie maakt gebruik van visuals zoals grafieken, diagrammen, kaarten en zelfs animaties om interessante content grafisch weer te geven en om informatie te illustreren. Het gaat om content die zich moeilijk laat uitschrijven (denk aan onderzoeksresultaten), het type data waarvoor een grafische oplossing meer kan zeggen dan woorden.

Data storytelling gaat een stapje verder en creëert begrijpelijke, overtuigende verhalen die complexe gegevens uitsplitsen. Via data storytelling presenteer je gegevens samen met een verhaal dat waardevolle inzichten meegeeft. Geïntegreerd binnen content marketing help je je doelgroep dankzij de storytelling bij het verwerven van inzichten in data die ze anders moeilijk zouden kunnen doorgronden bij gebrek aan vaardigheden of tijd voor gegevensanalyse.

Heb je interesse om met data storytelling aan de slag gaan. Laat het ons weten!

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Breng je jaarverslag tot leven met content marketing

    Volgende inzicht