Cases
WE MEDIA

Pauze: hoe één magazine talloze doelgroepen kan smaken

Eind 2023 mocht SPYKE een printmagazine maken voor WE MEDIA, de vertegenwoordiger van Belgische uitgevers van magazines, gratis pers en kranten. Het zou een magazine worden dat verschillende stakeholders aanspreekt: van adverteerders en marketeers tot creatieven. Zelfs jongeren werden rechtstreeks betrokken. Voor ieder wat wils dus. Hoe deden we dat in een magazine van 24 pagina’s?

Bedrijf

Vereniging

Content type

Magazine

Doelgroep

Adverteerders, marketeers, creatieven, jongeren

Don’t judge a book by its cover, of toch wel… Voor de allereerste uitgave van Pauze schittert Edouard Vermeulen, modeontwerper en eigenaar van Natan, op de cover. Tijdens een exclusief gesprek heeft Vermeulen het over zijn inspiratiebronnen, zijn band met magazines en het 40-jarig bestaan van Natan. Interessant is een interview met de modeontwerper zeker, maar waarom kozen we precies Edouard Vermeulen als interviewee in een magazine voor adverteerders en uitgevers? De gerenommeerde modeontwerper werd niet zomaar uitgekozen als covergezicht. Vermeulen is een figuur dat een brede groep mensen van zowel Frans- en Nederlandstalig België aanspreekt. Hij is bekend bij het brede publiek waardoor het magazine meteen een populaire look krijgt die verschillende doelgroepen weet aan te spreken.

Verschillende doelgroepen aanspreken en betrekken

Na The Big Interview met Edouard Vermeulen volgt een reeks van artikels die dieper ingaan op de belangrijke trends, evoluties en inzichten waarop magazine-uitgevers en adverteerders kunnen inspelen. Een artikel over artificiële intelligentie kan daarbij niet ontbreken. De technologische evoluties volgen elkaar snel op en de sector moet zich voortdurend aanpassen om er maximaal opportuniteiten uit te kunnen halen.

De voorbije jaren is ook het aantal advertentiemogelijkheden in magazines sterk toegenomen. Een artikel dat adverteerders wegwijs maakt doorheen de wondere wereld van magazineadvertenties was dus eveneens onmisbaar. Experten van verschillende uitgevers komen er aan het woord en weten de adverteerders te inspireren aan de hand van relevante cases. In een context van adblockers en reclamemoeheid is native advertising relevanter dan ooit. Deze vorm van adverteren werd dan ook verder uitgelicht in een apart artikel. An sich verenigt native advertisement de belangen van het publiek, het magazine en adverteerders of merken. Logischerwijs doet een artikel erover dat ook.

Door het dubbelinterview met ministers van Media, Bénédicte Linard (Franse Gemeenschap) en Benjamin Dalle (Vlaanderen) slaagden we er ook in politici en beleidsmakers te betrekken. De ministers onderstrepen het belang van een sterk lokaal medialandschap en bespreken de opportuniteiten en uitdagingen van het magazine als medium. Als invloedrijke personen in de sector zijn de ministers een belangrijke stem die ook gehoord mag worden.

Nog niet overtuigd van de kracht van een magazine? Geen probleem. Door zes misverstanden over magazines uit de wereld te helpen kunnen adverteerders aan de hand van feiten én op een behapbare manier ontdekken hoe magazines een perfect medium zijn voor advertenties. Het artikel over de CIM-cijfers illustreert bovendien ook hoe magazines genieten van een hoge credibiliteit en een cruciaal medium zijn voor adverteerders.

Jongerenkatern

Ook jongeren werden rechtstreeks betrokken en aangesproken met het magazine. Uit onderzoek blijkt dat het alsmaar moeilijker is om Gen Z aan te spreken met printmedia. Hoe lukte ons dat? We hebben content gemaakt voor, door en over jongeren. Door niet alleen relevante content te maken, maar het ook een Gen Z look and feel te geven die jongeren zélf creëerden, konden we net dat stapje verder gaan. In samenwerking met Esa Saint-Luc Bruxelles gaven de journalisten van SPYKE en vier studenten grafische vormgeving leven aan een tête-bêche. Het onderwerp? Jongeren natuurlijk. Wat interesseert hen, welke media consumeren ze en uiteraard, in hoeverre kunnen magazines hun nog smaken?

Zelfs die tête-bêche die op zich voor, door en over jongeren is, kon meerdere doelgroepen bekoren. Aangezien heel wat uitgevers en magazinemerken het vandaag de dag moeilijk vinden jongeren te bereiken, konden ze heel wat opsteken uit de getuigenissen, cijfers en analyses.

Van content naar distributie

Juiste content maken voor een doelgroep is één ding, maar je moet ze ook nog kunnen bereiken. Veel adverteerders, marketeers en creatieven kan je wellicht vinden op het jaarlijkse BAM congres, waar jonge en oudere professionelen inzichten opdoen over alle aspecten van marketing. Het magazine werd meegegeven aan alle aanwezigen in de goodiebags. Van een efficiënte verspreiding gesproken!

Ontdek het volledige magazine op de website van WE MEDIA

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Splendid Insulation: hoe Unilin Insulation de ultieme doelgroepgids creëerde

    Volgende project