Niet alleen de keuze, maar ook de uitwerking van het onderwerp is cruciaal. Een heldere probleemstelling (of vraagstelling) is belangrijk om het onderwerp correct te kaderen, maar even belangrijk is de formulering van het antwoord. Let er echter op hoe je dat doet. Een ellenlang, aaneengeschreven antwoord kan niemand bekoren. Daarom enkele tips:
- Werk met hoofdstukken, titels en tussentitels om een duidelijke structuur te creëren en voorzie een inhoudstafel zodat lezers gemakkelijk hun weg vinden in de whitepaper of gemakkelijk kunnen instappen. Niet iedereen leest een paper van a tot z.
- Verdeel je onderwerp in een paar titels om meer structuur te creëren. Wat is het probleem? Waarom is dat een probleem? Wat zijn de gevolgen? Hoe kan je het oplossen?
- Voorzie doorheen de tekst ook een mix van enerzijds theorie en anderzijds cases als inspirerende voorbeelden. De lezer kan zich hierdoor vlotter identificeren met het probleem, vindt het lezen leuker en de inhoud geloofwaardiger.
- Denk goed na over lengte van je whitepaper en vraag je af of je doelgroep voldoende tijd heeft om het geheel te doorploegen. Daarom stellen wij vaak de limiet van 16 pagina’s.