Blogpost.Spyke

Vous avez hâte de découvrir les livres blancs de 1,5 Meter Sessions ?

Wekt native advertising nu vertrouwen of niet?

Over de perceptie van native advertising doen de wildste verhalen de ronde. Volgens de ene lust de consument er geen pap van omdat hij zich belazerd voelt wanneer hij redactionele content verwacht en commerciële content krijgt. Volgens de andere kijkt diezelfde consument er net naar uit, in tegenstelling tot de intussen ‘traditionele’ online bannering.

Magazinemedia.be, de informatiesite van de Belgische magazine-uitgevers, verwijst in een artikel alvast naar het laatste argumentatie. Volgens een onderzoek van Rakuten Marketing bij 2500 respondenten wereldwijd worden online ads door maar liefst 83% van de consumenten gezien als storend. Meer dan 60% vertrouwt ze niet. Native advertising blijkt een waardevol alternatief te zijn.

Feit is dat online bannering met een imagoprobleem worstelt. Dat is iets waar de sector dringend iets moet aan doen (en waar ze ook mee bezig zijn, zie ook het dossier in MM Quarterly van juni 2017 hierover). En het is iets waar adverteerders zich vragen over moeten stellen. Hoe willen ze hun merk in de markt zetten? Hoe belangrijk is die brand safety voor hen? Het antwoord op die vragen zal hen meer richting native advertising of meer richting traditionele media leiden. Of net niet.

Het blijft voor adverteerders zo verdomd moeilijk om hun vaste promopraatje en producten los te laten en op zoek te gaan naar wat hun (potentiële) klant echt bezighoudt.

Om nog even terug te komen op native advertising en het feit of het nu te vertrouwen is: alles hangt af van hoe die native advertising eruit ziet. Is het een slinkse poging om commerciële inhoud er ‘relevant’ en ‘te vertrouwen’ te laten uitzien? Is het reclame die in een redactionele vorm is gegoten? Of biedt het echt een toegevoegde waarde?

Eigenlijk spreekt het voor zich welke manier bij de consument het beste effect genereert. En toch blijft het voor adverteerders zo verdomd moeilijk om hun vaste promopraatje en producten los te laten en op zoek te gaan naar wat hun(potentiële) klant echt bezighoudt. Om zich echt als een uitgever te gedragen en niet langer als een adverteerder.

Thumbs up voor wie het wel aandurft of aankan. En dan denk ik spontaan aan Eneco, waarvoor we in Trends een rondetafelgesprek brachten met een aantal duurzaamheidsexperten bij verschillende retailers. De focus op energie was maar een mini-elementje in het lange en uiterst interessante gesprek, maar de link tussen Eneco, duurzaamheid en retail was wel duidelijk gelegd. Meer van dat!