Blogpost.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Wat hebben we vandaag geleerd?

Vorige week had ik de eer om deel uit te maken van de jury van de GP Content Marketing, de enige  awards op Benelux-niveau voor content marketingrealisaties. En het cliché over jury’s, interessante discussies, leren van elkaar…? Wel, het klopt. Deze ervaring leerde me opnieuw (vorig jaar mocht ik me ook al van dezelfde taak kwijten) veel over hoe content marketing ervoor staat in onze regionen. Ik bundel ze in drie learnings. Of om het met de woorden van Piet Huysentruyt te zeggen: “Wat hebben we vandaag geleerd?”

Punt 1

Er blijft een afstand die heel wat breder is dan de Maas tussen het niveau in België en dat in Nederland. En voor wie eraan twijfelt: het zijn de Belgen die het onderspit moeten delven. Ik schat dat we zo’n twee jaar achterlopen. Je merkt het vooral aan de integratie van content marketing in het bredere plaatje. Waar we het in België vaak in een hoekje en los van de andere marketingplannen tot stand komt, maakt het in Nederland even vaak een integraal onderdeel van de marketingmix uit. Hoe mooi trouwens wanneer een reclamecampagne naadloos overloopt in een content marketing campagne…

Punt 2

De echte ROI, die zie ik nog niemand berekenen. Althans niet in de categorie Not for profit, die ik mee beoordeelde. Het blijft een oud zeer, maar het lijkt me zo essentieel dat er duidelijke KPI’s worden opgesteld om te kunnen meten wat de inspanningen opleveren. Alleen zo kan content marketing de plaats opeisen die het verdient.

Punt 3

De lijn tussen content en content marketing blijft toch dun. Dat ligt wat in het verlengde van punt 2, maar verdient aparte aandacht. Een aantal van de campagnes en acties die werden ingestuurd, kon niet of onvoldoende argumenteren waarom ze waren opgezet. Of kwamen niet verder dan ‘om de band met ons publiek aan te halen’. Opnieuw: alleen met een duidelijke strategie en duidelijke doelstellingen kan content marketing de plaats opeisen die het verdient.