Blogpost.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Waarom communicatie essentieel is in de switch naar duurzaamheid

De weg naar duurzaamheid is ingeslagen. En het is een eenrichtingsstraat. Voor een U-turn is geen plaats. Voor marketing- en communicatieprofessionals is er geweldig nieuws: hun inspanningen zijn van cruciaal belang om er een succes van te maken.

Eind vorig jaar gaf onze Head of Content Bart Lombaerts in Trends een aantal tips aan bedrijven die duurzamer willen worden. Daarin geen woord over communicatie, wel de boodschap om een helder mission statement uit te werken, je te baseren op de Sustainable Development Goals van de VN en je medewerkers te betrekken.

Wat hij in het artikel niet benadrukte, is dat dit het beginpunt moet zijn. Het begin van je huiswerk, zeg maar. ‘Part 1’. Deel twee is minstens even belangrijk. Dat deel zorgt er immers voor dat je nobele plannen gedragen en uitgedragen worden. Dat ze het draagvlak krijgen dat onontbeerlijk is om te slagen in je plannen. En dat deel is communicatie.

Communicatie bepaalt het succes

Afhankelijk van de bron is tot 90% van het succes van een duurzaamheidsbeweging bij een onderneming te danken aan de communicatie. Gigantische cijfers, niet?

Maar ook niet verwonderlijk. Wanneer jouw doelgroepen (of het nu klanten, medewerkers of investeerders zijn) niet weten wat je ambitie is, kunnen ze zich er niet achter scharen, er niet actief aan meewerken of op de hoogte blijven van de vorderingen.

Eerlijkheid en transparantie zijn het beste wapen tegen greenwashing

Hamvraag is natuurlijk hoe die communicatie eruit moet zien. Een flashy billboard of eerder een goed onderbouwde website? Welke kanalen je inzet, is van minder groot belang. Wat wel belangrijk is, is de manier waarop je je informatie brengt.

Twee elementen zijn daarbij cruciaal. Eerst en vooral dien je eerlijk en transparant te communiceren. Hier gaat het niet zozeer om emotie oproepen, wel om bescheiden en eerlijk te communiceren over je ambities en hoe je ze wil realiseren.

Hou hierbij ook rekening met het feit dat heel wat van je doelgroepen sceptisch staan tegenover je communicatie. Overtuigen doe je niet door het op een ‘fancy’ manier te verpakken, wel door consistent te rapporteren in hoeverre je vooruitgang boekt (en eerlijk te zijn als dat niet zoals verhoopt is).

Als je zoals sneakermerk Komrads de meest duurzame sneaker wil maken, dan communiceer je over hoever je daarin staat en welke vorderingen je hebt geboekt. Punt.

Data

Om dit eerste element ook geloofwaardig te brengen, is het tweede van belang. En dat zijn cijfers. De weg naar duurzaamheid is er een van ‘smart’ doelstellingen: becijferd en met een duidelijke deadline.

Ook de communicatie hierrond moet voldoende onderbouwd zijn. Alle doelgroepen zullen immers de vooruitgang willen volgen. Dat kan enkel door voldoende cijfermateriaal te gebruiken. Het is bijvoorbeeld geen toeval dat Coca-Cola telkens weer benadrukt dat het 100% van zijn verpakkingen wil recycleren en er met cijfers bijvertelt welke progressie het maakt.

Data zijn dus onmisbaar, maar ook hier is het weer van cruciaal belang dat je ze op een eerlijke en transparante manier communiceert. En zo is de cirkel dus rond…