Blogpost.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Hoe journalistiek merken kan helpen hun publiek te bereiken én te behouden

Binnen content marketing breekt een nieuwe periode aan. De tijd is voorbij dat je door de techniek te gebruiken het verschil kon maken. Tegenwoordig is de concurrentie gigantisch. Boven het maaiveld uitkomen is de uitdaging. Een journalistieke aanpak kan daarbij helpen. Onze Head of Content Bart Lombaerts gaf er in februari samen met Chris Van Gils (ContentMoon) een sessie over bij de UBA. Hij vat samen.

Content marketing is all about een publiek. Je wil mensen engageren en ze aan jouw content binden, zodat ze je meer waarderen en op een bepaald moment je product of dienst kopen.

Twee elementen zijn daarbij cruciaal: je publiek bereiken én het behouden. Op het eerste punt gaan we in een volgende blogpost graag in. Om al een tipje van de sluier te lichten: het gaat om aanwezigheid op de juiste kanalen, het goed afbakenen van je doelgroep en dergelijke meer.

Daarna komt het behoud van jouw publiek. En daar komt journalistiek op de proppen. Een journalistieke aanpak gaat immers uit van de vragen van de doelgroep en probeert daar antwoorden op te bieden. Een copywriter kan prachtig verwoorden wat een bedrijf wil dat er wordt gezegd, een journalist weet wat de lezer of kijker interesseert. En dat is een groot verschil.

Een journalistieke aanpak zorgt ervoor dat je publiek bij jou terechtkomt in zijn zoektocht naar informatie en inspiratie. Meer nog: dat het je actief volgt en wacht op nieuwe content. Net zoals het elk weekend uitkijkt naar z’n weekendkrant of elke dinsdag naar haar favoriete vrouwenblad. Wist je dat meer dan 8 op de 10 lezers van A.S.Magazine (het magazine van A.S.Adventure gemaakt door de straffe collega’s van HeadOffice) reikhalzend uitkijkt naar de volgende editie?

News, lifestyle & service journalistiek

Voor vele marketeers is journalistiek echter een vaag begrip. Ze weten ongeveer wel hoe het werkt, maar eraan beginnen zorgt voor koudwatervrees.

Dan helpt een blik achter de drie types journalistiek.

  • News journalism betekent focussen op nieuws, op informatie, op actualiteit. Vooral in een B2B-omgeving kan je daarmee inspelen op noden en zo als expert gezien worden.
  • Lifestyle journalism biedt inspiratie rond  de gewoontes, morele en socio-economische standaarden, interesses, dromen en ambities die samen een manier van leven van een individual of groep bepalen. Of dat nu cowboys of alleenstaande moeders zijn.
  • Service journalism levert tips en informatie over hoe je iets kan aanpakken. De ‘how to’-video’s op YouTube, om maar een voorbeeld te geven.

Wie zorgvuldig nagaat welk type of welke mix van types het beste bij jouw merk én jouw publiek passen, heeft meteen een handige kapstok voor z’n contentstrategie.

Momentum

Nog een extra reden nodig om journalistieke content te maken? De Trust Barometer van PR-bureau Edelman toont al enkele jaren dat mensen meer kijken naar bedrijven dan naar de overheid als het gaat om het oplossen van problemen. En dat ze de media niet langer vertrouwen. Fake news, weet je wel…

Dat biedt een unieke kans voor bedrijven om in het gat te springen. Zij genieten vertrouwen én hebben voldoende budget om inspirerende journalistieke content te maken die een publiek aanspreekt. En zo is iedereen blij: het publiek krijgt wat het elders niet (meer) vindt, het merk behoudt zijn publiek en kan gaandeweg de band nog versterken. Kan het nog mooier?