Blogpost.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Hoe een overdosis aan content je goed kan uitkomen

Het nadeel van succesvolle tools is dat iedereen er zijn toevlucht probeert toe te nemen. Met als gevolg een tanend succes. Binnen communicatie is het schering en inslag. Merk x probeert een nieuw communicatiemanier of -kanaal uit, boekt succes en voor je ’t weet doen alle concurrenten hetzelfde. De slimmerds zijn zij die successen uit een andere sector op de hunne toepassen…

Met content marketing bestaat de bedreiging dat het dezelfde weg opgaat. Elk merk maakt content, doet dat volgens dezelfde regeltjes en via dezelfde kanalen. Gevolg? Een berg content die steeds hoger wordt, maar waar de consument niets aan heeft. Of het zou moeten zijn dat hij er plezier in schept om door de bomen het bos niet meer te zien…

Steeds meer wordt het belangrijk om unieke en echt waardevolle content te maken en te verspreiden. Content die bij wijze van spreken zo waardevol is dat consumenten ervoor zouden willen betalen (by the way, in het Verenigd Koninkrijk wordt de krantenkiosk al jaren bevolkt door uiterst succesvolle magazines van merken).

Dat de nood aan relevante content steeds belangrijker wordt, bewijst ook de wereldwijde studie die The Economist Group liet uitvoeren in samenwerking met Hill + Knowlton (bij meer dan 1600 marketeers). Daaruit blijkt dat 75% van die marketeers selectiever is geworden in de content die ze lezen en bekijken. Het volume dat nauwelijks nog te behappen valt, is daarvoor de belangrijkste reden.

Lees meer over de studie

Slecht nieuws zou je denken? Niets is minder waar. Het betekent dat als jouw content eruit springt en consumenten (ja, ook marketeers zijn consumenten) hem lezen of bekijken, je net met minder concurrentie af te rekenen krijgt. Content marketing is dan een nog betere manier om je  merk top of mind te krijgen.