Blogpost.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Content Marketing World gemist? Wij praten u bij!

Normaal gezien moet je voor Content Marketing World de plas over, naar Cleveland. Dit jaar kreeg ’s werelds grootste congres over content marketing een Europese (online) editie. Wat heb je gemist als je er niet bij was? We selecteerden drie inzichten die aan de ribben bleven kleven.

1. Start met truthtelling

Niet alle sprekers van de US editie staken mee de plas over, terwijl enkelen echt wel onze aandacht verdienen. Google maar eens Luvvie Ajayi Jones. Zij stipt aan dat de waarheid haar rechten heeft en dat marketeers moeten durven “to speak the truth ‘out loud in public without shame’. Stel bij al je content enkele basisvragen: menen we dit, kunnen we dit verdedigen, kunnen we dit doordacht of met liefde uitspreken? Het bracht meteen een interessant debat op gang over wat dit praktisch betekent.

2. Thought leadership krijgt een nieuwe dimensie

Met dank aan Andrew Davis. Hij tekende niet enkel voor de meest afgewerkte digitale keynote, inclusief technieken uit film en gaming, maar boeide een uur lang met zijn ideeën over visionaire content. Een gebald antwoord op de content clutter die ontstaat wanneer iedereen zich plots expert noemt. Duik in vragen waarvan Google je het antwoord niet kan geven, doe onderzoek, durf je inzichten te delen (ook als dat ongemakkelijk is) en werk verder op wat je publiek aanspreekt. Met prima voorbeelden trekt hij zijn model in de praktijk en legt hij uit hoe je de stap zet van een expert naar een visionair. Zonder twijfel vernieuwend en meteen bruikbaar voor elke marketeer die met ‘how-to’ content bezig is. ‘Experts are commodities, visionaries are priceless’.

3. Stop met (enkel) naar de Verenigde Staten te kijken

Dat Europa in tijden van een pandemie een eigen editie van Content Marketing World op poten zette, deed de vraag opduiken waarom dit al niet eerder het gebeurde. Terecht punt, zo bleek uit de debatten die de keynotes omkaderden. Daarin zag je hoe vaak we als Europese contentmarketeers kijken hoe Amerika het doet. Daar is niets mis mee, maar soms vergeten we te leren van elkaar. Dat vindt ook Bert Van Loon, die samen met AJ Huisman deze Europese editie initieerde. “The European Edition telde een aantal debatten en daaruit bleek hoeveel we naar de VS kijken en hoe weinig we volgen wat er in Europa aan de hand is. Ten onrechte. We kunnen immers enorm veel van elkaar leren, net omdat we anders zijn, maar toch veel zaken gemeenschappelijk hebben. We zagen tijdens het congres heel wat cases uit Italië, Spanje, België, … die dat tikkeltje anders zijn en ook in de VS tot afgunst zouden leiden.”