Blogpost.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Case: Winkelfederatie VFP scoort meteen met digitalisering

Hoe schakel je succesvol over op een digitale verslaggeving terwijl je leden echte printliefhebbers zijn? Ontdek hoe SPYKE met krantenwinkelfederatie VFP een digitale versnelling inzette die niet alleen meer leesbereik opleverde, maar ook meer interactie en betere service creëerde.

Als federatie die dagbladhandels vertegenwoordigt, informeerde VFP (voluit de Vlaamse Federatie van Persverkopers) zijn publiek tot voor kort hoofdzakelijk via een printmagazine. In het magazine Radar kunnen winkeliers om de twee maanden de belangrijkste verhalen in hun sector lezen. Gaande van politieke inspanningen om de situatie van de krantenwinkels te verbeteren over nieuwe tabakswetgeving tot artikels over persdistributie en kansspelen.

Veel winkeliers leggen het magazine bij de toonbank om het op rustige momenten te doorbladeren. Een fijne gewoonte van een publiek dat bovendien een zekere weerstand kent tegen digitalisering, omdat het de inspanningen van uitgevers om digitale krantenabonnementen te werven als een bedreiging voor de verkoop in de winkels ziet.

Doelstellingen

VFP en zijn magazine Radar voelden – nog voor Covid-19 – de nood om sneller te informeren. Het printmagazine heeft een tweemaandelijkse periodiciteit, maar veel onderwerpen vragen een grotere actiesnelheid. Van daaruit formuleerde VFP aan SPYKE drie doelstellingen:

1/ Awareness: digitaliseer Radar en bereik op die manier minstens de leden van VFP, maar graag ook nog een ruimer deel van de onafhankelijke krantenwinkels in Vlaanderen.

2/ Informeren: maak van Radar de plek waar krantenwinkels het snelst aan informatie raken over dossiers die hen aanbelangen.

3/ Customer experience: benut de data van de digitale kanalen om de service van VFP aan de krantenwinkels te verbeteren.

Oplossing

Na het ontwerpen van een nieuwe branding, creëerde SPYKE voor Radar drie nieuwe digitale kanalen. De eerste stap was de lancering van de website Persradar.be, met de technische ondersteuning van Sinergio. Op de site vinden dagbladhandelaars zowel nieuws heet van de naald vinden als gearchiveerde dossiers om zich snel in een bepaalde onderwerp in te lezen.

Aan Persradar.be koppelde VFP digitale nieuwsbrieven die het periodiek maar ook bij breaking news naar zijn publiek stuurt. De website ging live medio februari 2020. Dat liet VFP toe om Radar bij de start van de coronacrisis meteen in de hoogste versnelling te schakelen. De dagbladhandelaars hadden heel veel vragen bij hun specifieke situatie (uitzondering op de regel dat winkels moesten sluiten tijdens de lockdown). Radar informeerde snel en ontwarde knopen over bijvoorbeeld de steunmaatregelen voor krantenwinkels. Gemiddeld tweemaal per week, tijdens de piek tot driemaal per week, vertrokken nieuwsbrieven om zoveel mogelijk dagbladhandelaars te bereiken. Toen de crisis luwde, schakelde Radar over naar wekelijkse nieuwsbrieven met ook andere sectorinformatie.

Als laatste deel van de drietrapsraket ontwikkelde SPYKE een volwaardig digitaal magazine. De digitale Radar verschijnt parallel met het printmagazine, verhoogt het leesgemak en opent perspectieven voor het gebruik van andere contenttypes. Via www.magazine.persradar.be kan je alvast meegenieten.

Resultaten

VFP lanceerde de nieuwsbrieven midden maart met een database van iets meer dan 500 adressen van persverkopers. Tegen eind april stond de teller op meer dan 1.300 adressen, goed voor de overgrote meerderheid van de Vlaamse onafhankelijke persverkopers. In totaal telt Vlaanderen nog 1.500 onafhankelijke persverkopers.

De nieuwsbrieven van Radar sprongen in het eerste semester meteen naar een stabiele open rate net boven of onder 60% en een CTR in de buurt van 40% (met pieken tot voorbij 60%). Het Covid-19 effect speelde daarin zeker een rol, maar ook na de lockdown bleven de nieuwsbrieven uitstekend scoren. Met niet-corona gerelateerde content blijven de open rate (circa 50%) en CTR (35 à 40%) op een hoog niveau.

Bron: Flexmail – Radar nieuwsbrieven van 13/3 tot 25/5

De digitale media van VFP gooiden echter niet enkel qua bereik hoge ogen, ook het thought leadership evolueerde positief. De sectorspecifieke content verscheen tijdens de crisis nergens sneller dan bij VFP. Verenigingen met een ruimer publiek (Unizo, VOKA, …) brachten meer algemene info, terwijl de concurrenten in de eigen sector (de federatie Perstablo, het magazine Kiosk) trager en/of minder informeerden.

Vanuit een toegenomen interactie, bijvoorbeeld via regelmatige online enquêtes, slaagde VFP er ook in om zijn dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld toen de belastingdienst dit jaar de BTW-regels bijstelde, kon VFP dankzij de digitalisering zijn rol als federatie beter invullen. Dankzij mails en formulieren kon het de getroffen winkels in kaart brengen en in deze zaak met hun input gericht advies verlenen aan de overheid.

Vanuit die aantoonbare meerwaarde via snelle info en betere diensten, nam VFP finaal de belangrijkste horde. De persverkopers lieten hun scepsis varen, enkel winkels die stoppen schrijven zich uit op de nieuwsbrieven. De overtuiging groeit dat een federatie die fysieke winkels met een digitale strategie informeert een sterkere federatie is.

Bezoek de site van VFP