Blogpost.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Als KMO van start met content en social: het verhaal van Metifix

Hoe schiet je als kleine onderneming goed uit de startblokken met content en social? Het is een vraag die zaakvoerders ons wel vaker stellen. Het antwoord geven we graag aan de hand van een fijne case uit 2020. Ontdek hoe het studiebureau Metifix timmerde aan de weg om awareness op te bouwen in een nichesector.

Metifix is een specialist in het uitvoeren van blowerdoortests: metingen die aantonen hoe luchtdicht een gebouw is. Het is een kleine onderneming met twee zaakvoerders en één werknemer. Te klein voor content marketing? Zeker niet. Het studiebureau speelde slim in op de regel dat blowerdoortests sinds 2018 verplicht zijn voor de niet-residentiële woningbouw. Metifix wil zich op de markt onderscheiden met de vele jaren expertise op de teller en met zijn sterke apparatuur (toestellen met een hoog vermogen).

Een duik in de niche

De niet-residentiële bouwsector is echter zeer specifiek en Metifix stelde vast dat het nog te weinig doordrong tot deze niche. Het vroeg SPYKE om ondersteuning om beter de aankopers en projectleiders aan te spreken. Na een eerste denkoefening over die vraag formuleerde SPYKE een strategisch advies. Metifix positioneert zich als een ‘compagnon de route’ die met bakken expertise de luchtdichtheidsmetingen eenvoudig maakt.

Expertise onderlijnen zonder platte reclame

Wie awareness wil creëren op de eigen kanalen heeft daarvoor uiteraard de nodige grondstof nodig. SPYKE realiseerde voor Metifix een reeks van tien artikels die de basis van blowerdoortests aan de nichedoelgroep uitlegt. Wat gebeurt er precies, wat zijn vaak voorkomende luchtlekken, wat zijn de wondermiddelen en hoe verloopt het op specifieke plaatsen zoals een appartementsgebouw of een kleine ruimte? Metifix opteerde bewust voor content zonder zelfpromotie die sterk informeert en zo de expertise van het studiebureau onderlijnt.

Content voor site, magazine en vakbeurs

Deze content vond zijn weg naar de vernieuwde website van Metifix. In print kregen de artikels bovendien een plaats in het magazine dat Metifix maakte ter gelegenheid van de vakbeurs Techni-Mat. Die content kreeg ook een afgeleide in een eBook dat bezoekers van de site kunnen downloaden.

Bekijk hier de content op de website of downloadt het eBook.

De uitbouw op LinkedIn

In het verleden hanteerde Metifix een earned mediastrategie met een focus op verschijningen in vaktijdschriften. Met de nieuwe content in handen maakte het ook de brug naar owned media waarbij LinkedIn centraal kwam te staan. Na een opknapbeurt van de company page publiceerde SPYKE voor Metifix in twee golven LinkedIn-posts die de lezer naar de content over blowerdoortests voerde. Om de copy van de posts te versterken, ontwikkelde SPYKE een reeks van hero images die de lezer via een krachtige quote aanzetten tot doorklikken. Een selectie van belangrijke artikels kreeg tevens ondersteuning van sponsored posts.

Kwantiteit en kwaliteit

De sponsored posts deden hun werk en leverden Metifix zowel kwantiteit als kwaliteit op. De gesponsorde bijdragen leverden steevast tussen de 5.000 en 10.000 views op, met uitschieters tot 20.000. Vanuit dat volume vond Metifix de weg naar een kwalitatief bereik. Dankzij de gedeelde content creëerde de company page een eerste laag van volgers met stuk voor stuk een interessant profiel: projectleiders, projectmanagers, projectontwikkelaars, architecten, energiedeskundigen, werfleiders, bouwcoördinatoren of zelfs vastgoedinvesteerders leerden Metifix op deze manier kennen. Metifix bleef na afloop regelmatig ‘behind the screens’ content van metingen verspreiden naar dit publiek en houdt zo alle troeven in handen om in een volgende fase het uitbreiden van het bereik te koppelen aan bijvoorbeeld leadcreatie.