Blog.Spyke

Benieuwd naar de whitepapers van de 1,5 Meter Sessies?

Nu de lockdown beetje bij beetje verlicht wordt, worstelen heel wat bedrijfsleiders en marketeers met cruciale vragen: hoe starten we terug op? Welke impact zal de crisis hebben? Wordt het ooit weer zoals vroeger? Het zijn vragen die ook wij ons stellen.

Hoe zorg je ervoor dat jouw marketing bureau gezwind uit de startblokken schiet? Meestal wordt er dan gezegd dat alles makkelijker is dan het lijkt. Helaas, zo eenvoudig is het deze keer niet en we horen je al van ver wensen dat het wel zo was. Wij willen jou helpen om jouw bureau uit de grond te stampen. En waarom? Omdat wij geloven dat ook nieuwkomers een plekje in de marketing vijver verdienen. Een jong bureau is wendbaarder, vult de gaatjes tussen de groten op door zich toe te spitsen op specifieke topics en kan zo zijn eigen plekje op de markt veroveren én behouden.

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? In een interview voor Magazine Media leg ik kort uit wat native advertising precies betekent.

Kunt u uitleggen wat native advertising precies betekent?

Ho ho ho! Kerstbomen worden versierd. Cadeautjes verschijnen aan de voet ervan. Luxe is nooit ver weg. En dat worden magazines ook steeds meer. Of dat is toch wat Bart beweert in zijn Kerstcolumn voor Magazine Media.

Ah, kerst en nieuwjaar… Het ideale moment voor een cadeau voor wie we graag zien. Net daarom mag zo’n cadeau best wat kosten en kan een zweem ‘luxe’ geen kwaad. 

Over de perceptie van native advertising doen de wildste verhalen de ronde. Volgens de ene lust de consument er geen pap van omdat hij zich belazerd voelt wanneer hij redactionele content verwacht en commerciële content krijgt. Volgens de andere kijkt diezelfde consument er net naar uit, in tegenstelling tot de intussen ‘traditionele’ online bannering.

Vorige week vierde The Oval Office zijn vijfde verjaardag en het deed dat met de nodige inhoud. Met een gloednieuw LIVE magazine, waar SPYKE mee de schouders heeft ondergezet, en met een topspreker die heel wat schoon volk naar het verjaardagsfeest lokte. Cody Keenan zakte naar ons land af. Cody wie? Keenan is de speech writer van Barack Obama en heeft dus mee de hand in de vele opmerkelijke toespraken van de vorige inwoner van het Amerikaanse Oval Office.

Zoekend naar verklaringen voor de populariteit van content marketing verwijzen we vaak naar hoe makkelijk het geworden is om je eigen content te verspreiden. Met dank aan de digitalisering heeft elk bedrijf vandaag de kans om een content platform, een blog, een Facebookpagina of een Twitteraccount te creëren. Dat heeft de manier waarop we onze content de wereld insturen absoluut rijker en democratischer gemaakt.

Toch breken we ook graag een lans voor die haast kinderlijk eenvoudige distributiekanalen. Met op kop: de verpakking.

Het aanvoelen is er al langer. Nu heeft een grootscheepse studie (bij maar liefst 375.000 consumenten uit 33 landen) het ook aangetoond: mensen zien het grootste deel van de merkencontent als 'poor, irrelevant or fails to deliver'. De kwaliteit is gewoon niet goed genoeg. En/of de toon is niet juist: content marketing is niet gelijk aan reclame.

En toch. En toch is er goed nieuws. Maar liefst 84% van de respondenten verwacht van merken dat ze content brengen. De nood, de behoefte is er dus. Merken moeten het gewoon goed aanpakken.

Waarom was het hier de afgelopen weken, ja zelfs maanden, zo stilletjes op deze blog? Dat heeft alles te maken met een belangrijk project van Wouter en mezelf dat het daglicht zag. Eind november werd het boek 'Content marketing - van marketeer tot uitgever' uitgebracht. We schreven het samen met Koen Denolf (The Fat Lady) en Michel Libens (Propaganda) en bundelen daarin alle elementen (of toch de essentiële) die je moet meehebben als je met content marketing start.

Vorige week had ik de eer om deel uit te maken van de jury van de GP Content Marketing, de enige  awards op Benelux-niveau voor content marketingrealisaties. En het cliché over jury’s, interessante discussies, leren van elkaar…? Wel, het klopt. Deze ervaring leerde me opnieuw (vorig jaar mocht ik me ook al van dezelfde taak kwijten) veel over hoe content marketing ervoor staat in onze regionen. Ik bundel ze in drie learnings. Of om het met de woorden van Piet Huysentruyt te zeggen: “Wat hebben we vandaag geleerd?”

Punt 1