Blog.Spyke

Over de perceptie van native advertising doen de wildste verhalen de ronde. Volgens de ene lust de consument er geen pap van omdat hij zich belazerd voelt wanneer hij redactionele content verwacht en commerciële content krijgt. Volgens de andere kijkt diezelfde consument er net naar uit, in tegenstelling tot de intussen ‘traditionele’ online bannering.

Vorige week vierde The Oval Office zijn vijfde verjaardag en het deed dat met de nodige inhoud. Met een gloednieuw LIVE magazine, waar SPYKE mee de schouders heeft ondergezet, en met een topspreker die heel wat schoon volk naar het verjaardagsfeest lokte. Cody Keenan zakte naar ons land af. Cody wie? Keenan is de speech writer van Barack Obama en heeft dus mee de hand in de vele opmerkelijke toespraken van de vorige inwoner van het Amerikaanse Oval Office.

Zoekend naar verklaringen voor de populariteit van content marketing verwijzen we vaak naar hoe makkelijk het geworden is om je eigen content te verspreiden. Met dank aan de digitalisering heeft elk bedrijf vandaag de kans om een content platform, een blog, een Facebookpagina of een Twitteraccount te creëren. Dat heeft de manier waarop we onze content de wereld insturen absoluut rijker en democratischer gemaakt.

Toch breken we ook graag een lans voor die haast kinderlijk eenvoudige distributiekanalen. Met op kop: de verpakking.

Het aanvoelen is er al langer. Nu heeft een grootscheepse studie (bij maar liefst 375.000 consumenten uit 33 landen) het ook aangetoond: mensen zien het grootste deel van de merkencontent als 'poor, irrelevant or fails to deliver'. De kwaliteit is gewoon niet goed genoeg. En/of de toon is niet juist: content marketing is niet gelijk aan reclame.

En toch. En toch is er goed nieuws. Maar liefst 84% van de respondenten verwacht van merken dat ze content brengen. De nood, de behoefte is er dus. Merken moeten het gewoon goed aanpakken.

Waarom was het hier de afgelopen weken, ja zelfs maanden, zo stilletjes op deze blog? Dat heeft alles te maken met een belangrijk project van Wouter en mezelf dat het daglicht zag. Eind november werd het boek 'Content marketing - van marketeer tot uitgever' uitgebracht. We schreven het samen met Koen Denolf (The Fat Lady) en Michel Libens (Propaganda) en bundelen daarin alle elementen (of toch de essentiële) die je moet meehebben als je met content marketing start.

Vorige week had ik de eer om deel uit te maken van de jury van de GP Content Marketing, de enige  awards op Benelux-niveau voor content marketingrealisaties. En het cliché over jury’s, interessante discussies, leren van elkaar…? Wel, het klopt. Deze ervaring leerde me opnieuw (vorig jaar mocht ik me ook al van dezelfde taak kwijten) veel over hoe content marketing ervoor staat in onze regionen. Ik bundel ze in drie learnings. Of om het met de woorden van Piet Huysentruyt te zeggen: “Wat hebben we vandaag geleerd?”

Punt 1

Het nadeel van succesvolle tools is dat iedereen er zijn toevlucht probeert toe te nemen. Met als gevolg een tanend succes. Binnen communicatie is het schering en inslag. Merk x probeert een nieuw communicatiemanier of -kanaal uit, boekt succes en voor je ’t weet doen alle concurrenten hetzelfde. De slimmerds zijn zij die successen uit een andere sector op de hunne toepassen…

 

Content marketing, is dat wel iets voor mijn bedrijf? De vraag zal heel wat content marketing professionals bekend in de oren klinken. Nogal wat ondernemingen vragen zich enerzijds af wat ze te vertellen hebben en anderzijds welke doelstelling ze met content marketing moeten beogen.

De eerste vraag kunnen we perfect omdraaien en ons afvragen of een bedrijf dat geen verhalen heeft überhaupt wel een reden tot bestaan heeft. De tweede vraag kan zeer diverse antwoorden hebben. Maar vaak is er eentje dat het vertrekpunt vormt: word een expert.

8 juni 2016. Een doordeweekse dag voor de mensheid, een bijzondere dag voor Wouter en mezelf.

De start van SPYKE, een project waarmee we bedrijven en organisaties helpen om met straffe content hun marketingdoelstellingen te realiseren en om zo te engageren met de klant, prospect, consument.

Wat we claimen, moeten we natuurlijk ook zelf in de praktijk brengen. Vandaar deze blog die focust op nieuwigheden in de sector, de link tussen marketing en journalistiek, mooie cases...